7 sposobów na pokonanie strachu przed porażką i pójście do przodu w życiu

Elizabeth Perry
Content Marketing Manager, ACC

Porażka jest przerażająca. Kiedy włożysz wysiłek w projekt, powiesz o nim niezliczonej liczbie osób i spędzisz bezsenne noce, próbując odnieść sukces, porażka może być miażdżąca. Ale jeśli ciągle boisz się negatywnego wyniku, po co zawracać sobie głowę dążeniem do czegokolwiek?

Twoja wymarzona praca może nie być brana pod uwagę, ponieważ w przypadku niepowodzenia wysiłek wydawałby się bezsensowny. Możesz zakończyć obiecujący związek, ponieważ boisz się bólu, jeśli to nie wyjdzie. W obu przypadkach potencjał złego wyniku może powstrzymać Cię od dążenia do czegoś pięknego.

Niezależnie od tego, czy chodzi o pracę, czy o życie, obawa o to, czy wszystko się ułoży, jest normalnym zjawiskiem. Jak wynika z ankiety, w której wzięło udział ponad 1000 osób, ludzie bardziej boją się porażki niż pająków, samotności w domu, a nawet duchów.

Ale niepokój może stać się wyniszczający, jeśli na to pozwolisz. Ważne jest, aby pamiętać o swoich lękach i przeformułować je tak, aby nie miały negatywnego wpływu na Twoje życie.

Oto nasz przewodnik, który pomoże Ci nie pokonywać i walczyć ze strachem przed porażką.

Pogodzenie się ze strachem przed porażką

Strach przed porażką, klinicznie nazywany atychifobią, jest trudny do zidentyfikowania. Przejawia się poprzez podświadome zachowania i wzorce myślowe, które są dla ciebie niewidoczne.

A żeby jeszcze bardziej skomplikować sprawę, ten strach jest samospełniającą się przepowiednią: tak bardzo boisz się porażki, że stanie się ona jedynym możliwym wynikiem. Często towarzyszy mu nastawienie na trwałość i automatyczne negatywne myśli. Ta negatywność szkodzi twojej pewności siebie i zwiększa zwątpienie.

Następnie, gdy nieuchronnie coś Ci się nie uda, potwierdzasz sobie, że Twój strach jest słuszny.

Weźmy na przykład rozmowę kwalifikacyjną. Jeśli nie zadajesz sobie trudu, bo boisz się porażki, po prostu masz pewność, że nigdy nie dostaniesz tej pracy. Następnie próbujesz potwierdzić swój wybór, przekonując siebie, że na to nie zasługujesz lub nie jesteś w stanie odnieść sukcesu.

I tak cykl trwa.

Kluczem do przełamania tego wzorca jest rozpoznanie swoich zachowań. Sprawdź, czy któreś z nich do Ciebie przemawia:

Niechęć do próbowania nowych rzeczy.
Wymagające projekty lub inne przedsięwzięcia nie są dla Ciebie tego warte, jeśli boisz się porażki.

Samosabotaż.
Zwlekasz z realizacją swoich celów lub czujesz, że paraliżuje Cię niepokój związany z postępem.

Niska samoocena, pewność siebie i zwątpienie.
Nie wierzysz, że możesz osiągnąć swoje cele, więc nawet nie próbujesz. Widzenie ludzi sukcesu w mediach społecznościowych napełnia Cię strachem, ponieważ nigdy nie osiągniesz tego, co oni mają.

Perfekcjonizm.
Jeśli nie możesz zrobić tego idealnie, po co zawracać sobie głowę? Chcesz spróbować tylko wtedy, gdy uważasz, że możesz spełnić swoje wysokie standardy.

Negatywne myśli.
Kiedy stajesz przed wyzwaniem, twoją głowę wypełniają negatywne myśli.

Jeśli którykolwiek z nich okaże się rezonujący, nie jest za późno na wprowadzenie pewnych zmian. Ale łatwiej to powiedzieć, niż zrobić.

Przyznanie się do swojego strachu samo w sobie może być przerażające. Lęk staje się tak znajomy, że trzymanie się go jest bezpieczniejsze niż radzenie sobie z jego podstawowymi objawami. Często może to być oznaką wstydu, depresji, lęku lub niskiej samooceny – z czym trudno jest się skonfrontować. Jeśli potrzebujesz pomocy w radzeniu sobie z tymi schorzeniami, warto porozmawiać ze specjalistą ds. zdrowia psychicznego.

Jednak w łagodniejszych przypadkach pomocna może być nauka ponownego formułowania myśli. Nie lekceważ potęgi pozytywnego myślenia.

Następnym razem, gdy poczujesz strach, weź głęboki oddech i zapisz swoje myśli w dzienniku. Możesz użyć tych pytań, aby skłonić do innego sposobu myślenia:

Zacznij od zadania sobie tych 4 pytań

1. Czego tak naprawdę się boję? Zapisanie swoich obaw może sprawić, że będą mniej przytłaczające. Problemy na kartce wydają się dużo mniejsze.

2. Dla kogo walczę? Czasami strach powstrzymuje Cię od pomagania osobom, na których Ci zależy. Przypominanie sobie o tym może dać ci impuls, którego potrzebujesz.

3. Co najgorszego może się wydarzyć? Najgorszy scenariusz może nie być tak zły, jak myślisz. W wielu przypadkach porażka niewiele zmienia w Twojej obecnej sytuacji, więc co masz do stracenia?

4. A co jeśli mi się uda? Pomyśl, jak polepszyłoby się Twoje życie, gdybyś postępował zgodnie z zaleceniami. Pamiętaj, dlaczego w ogóle się w to zaangażowałeś.

Czytanie odpowiedzi może pomóc Ci zidentyfikować swoje lęki, wzorce myślowe i ograniczające przekonania, z których wcześniej nie byłeś świadomy. Może również sprawić, że poczujesz się mniej przytłoczony, co pozwoli ci obiektywnie zbadać swoje obawy i zaplanować sposób działania. Kiedy już zapiszesz swoje przemyślenia, współpracuj z kimś, kto pomoże ci je je rozpakować, przeformułować Twoje lęki, tak aby nie miały już nad Tobą władzy.

Strach przed porażką: 7 wskazówek

1. Zaakceptuj fakt, że porażka jest czymś normalnym i może być czymś dobrym

Nie bez powodu wyrażenie „szybka porażka” zyskało w ostatnich latach na popularności. Liderzy biznesu wiedzą, że zaakceptowanie porażki jest częścią osiągnięcia sukcesu. Każdy błąd jest krokiem w kierunku większego celu. Nikt nie zakłada firmy z myślą o porażce. Ale jeśli coś pójdzie nie tak, lepiej, żeby stało się to szybko. Im szybciej to się skończy, tym szybciej wyciągniesz wnioski ze swoich błędów i pójdziesz dalej.

2. Przyjmij umysł początkującego

Na wszystko jest ten pierwszy raz. Przyjęcie umysłu początkującego polega na podejściu do nowych wyzwań z ciekawością i pozytywnym myśleniem, a nie ze strachem. Potraktuj każdą sytuację jako pouczające doświadczenie i daj sobie pozwolenie, aby nie zostać od razu profesjonalistą. Nawet Michael Jordan ćwiczył, zanim stał się historią sukcesu.

Jeśli jesteś perfekcjonistą, prawdopodobnie chcesz odnieść sukces już za pierwszym razem. Jest to jednak oczekiwanie nierealne. Napotkasz blokady na drogach i to jest w porządku. Dwa małe kroki do przodu i jeden krok do tyłu to nadal wynik dodatni.

3. Porozmawiaj z kimś, komu ufasz

Kiedy utkniesz we własnej głowie, może pojawić się nadmierne myślenie i przytłoczenie. Rozmowa z kimś, komu ufasz, może pomóc rzucić nowe światło na twoją sytuację – niezależnie od tego, czy jest to przyjaciel, mentor, członek rodziny czy terapeuta. Opowiedz im o swoich obawach i wysłuchaj ich opinii. Mogą zmienić sposób, w jaki postrzegasz pewne rzeczy.

4. Daj sobie więcej opcji

Kiedy martwisz się jakąś sytuacją, łatwo jest skupić się na jednym możliwym negatywnym wyniku. Ale dopóki przez to nie przejdziesz, nie wiesz, jak zakończy się ta historia. Nie możesz przewidzieć przyszłości. Rozważ możliwość, że sprawy potoczą się lepiej, niż myślisz.

Wykorzystaj swoje umiejętności wizualizacji, aby wyobrazić sobie wiele możliwych zakończeń. Dopóki wszystko nie zostanie powiedziane i zrobione, wszystko jest możliwe.

5. Pamiętaj, ile kosztuje brak próby

Jak powiedział legenda hokeja Wayne Gretzky: „Nie trafiasz w 100% rzutów, których nie wykonujesz”.

Życie w strachu ma swoją cenę. Jeśli nigdy niczego nie spróbujesz, możesz przegapić niektóre wspaniałe możliwości, jakie niesie życie. Pamiętaj, że próba i porażka są często lepsze niż niepróbowanie wcale.

6. Dostosuj się do danej sytuacji

Nic nigdy nie jest osadzone w kamieniu. Jeśli spróbujesz czegoś i nie będzie to to, czego się spodziewałeś, masz prawo wprowadzić zmiany. Możesz rzucić pracę, której już nie lubisz, poprosić o pomoc, gdy jesteś przytłoczony, lub przedłużyć termin, jeśli tego potrzebujesz. Tak długo jak jesteś gotowy się dostosować, nigdy tak naprawdę nie utkniesz w decyzji.

7. Bój się, ale mimo to rób to

Twój strach może nigdy tak naprawdę nie zniknąć i to jest w porządku. To nie znaczy, że musisz pozwolić, żeby cię kontrolował. Jeśli odwaga oznacza postęp bez strachu, odwaga oznacza robienie tego pomimo strachu. Bądź odważny, a będziesz zaskoczony, co możesz osiągnąć.

Strach przed porażką w pracy

W zależności od Twojej kariery zawodowej, praca może powodować szczególnie dużą presję. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci opanować strach w miejscu pracy.

1. Zidentyfikuj korzyści z przeszłych niepowodzeń

Wiele negatywnych doświadczeń ma ukryte korzyści, nawet jeśli nie widzisz ich od razu. Przyjrzyj się wcześniejszym błędom i ich wpływowi na Ciebie. Być może zawstydzająca literówka sprawiła, że ​​zacząłeś bardziej skupiać się na szczegółach, a przekroczenie terminu sprawiło, że byłeś bardziej wydajny. Te doświadczenia mogły zaboleć, ale wytrwałaś. Wyciągnąłeś wnioski z tych niepowodzeń; możesz się także uczyć z przyszłych.

2. Potraktuj to jako wyzwanie

Kiedy ryzyko niepowodzenia jest wyższe niż zwykle, spójrz na wyzwanie, jakim jest. To szansa na sprawdzenie swoich umiejętności w sposób, jakiego jeszcze nie miałeś.

Wyjście ze strefy komfortu to ciężka praca i na początku może być stresująca – ale nie każdy stres jest zły. Niektórzy ludzie boją się sukcesu, ponieważ oznacza on zmianę. Ale jeśli podołasz zadaniu, możesz aktywować eustres i zająć się najlepszą pracą, jaką kiedykolwiek wykonałeś.

3. Bądź dla siebie dobry

Jeśli sprawy nie układają się po Twojej myśli, pamiętaj, aby być dla siebie miłym. Dbanie o siebie jest niezwykle ważne, gdy nie spełniasz własnych oczekiwań. Idź do domu, wykąp się, idź na siłownię – cokolwiek potrzebujesz, aby złagodzić stres, zanim wskoczysz z powrotem na konia.

Akceptacja jest kluczowa

Nikt nie lubi popełniać błędów. W najlepszym razie są zawstydzające. W najgorszym przypadku wpływają one na członków Twojego zespołu lub bliskich. Ale są nieuniknione. Możesz gonić za doskonałością, ile chcesz, ale błądzić to znaczy być człowiekiem. Moment, w którym przestajesz popełniać błędy, to moment, w którym przestajesz się rozwijać w swoim życiu i karierze.

Oczywiście nie każde ryzyko jest warte podjęcia — nie chcesz znaleźć się w sytuacji, która powoduje szkody psychiczne lub fizyczne. Jednak wiele życiowych możliwości wiąże się ze zdrowym wyzwaniem.

Łatwiej powiedzieć, jak pokonać strach przed porażką, niż zrobić. Wierzę jednak, że możesz tego dokonać — i cieszę się, że możesz się rozwijać.

Elizabeth Perry
Content Marketing Manager, ACC

Zachęcam WAS, abyście po prostu BYLI w tej chwili i doświadczali przygody w pełni. Spróbujcie więcej uśmiechu, wolności, rozluźnijcie napięcia i uspokójcie myśli.

CEZARY WERESZCZYŃSKI

Bądźmy

w kontakcie

trener@szkolenienarciarskie.pl

723 897 862

Wrocław, Kraków

FORMULARZ

Contact Form Demo (#3)

© kolorowagrafika.pl