Gniew. Smutek. Wstyd. Wina. Smutek. Zazdrość.

Written by Dr. Marina Harris
Licensed Psychologist, CEO, and Mental Performance Consultant | Achieve the calm you deserve | https://linktr.ee/drmarinaharris

Te emocje są przerażające. Sprawiają, że czujemy się odizolowani. Są bolesne. Tną ostro i głęboko. Zatem naszym pierwszym odruchem jest ucieczka. Tłumimy je. Zakopujemy je głęboko w sobie, aby ukryć je przed światem, ukryć je przed sobą. Tyle że tłumienie uczuć nie sprawi, że znikną.

Zaufaj mi. Przez 14 lat trenowałam gimnastykę. Pod wieloma względami stłumienie emocji pomogło mi przetrwać. Pomogło mi pokonać kontuzje, nauczyło się przerażających sztuczek i dało mi laserową koncentrację, gdy byłam całkowicie wyczerpana.

Ale mętlik w głowie i tłumienie emocji przez lata ma swoje konsekwencje. I możesz nie zdawać sobie z nich sprawy, dopóki nie będzie za późno. Kiedy stłumisz swoje uczucia, muszą one znaleźć ujście. Więc siedzą w tobie i ropieją. Rosną i rosną, aż twoje emocje wymkną się spod kontroli i grożą, że cię połkną.

To logiczne, dlaczego ludzie tłumią swoje emocje. Emocje są przerażające, jeśli ich nie rozumiesz lub nie masz umiejętności, aby sobie z nimi poradzić.

Proponuję nie uciekać od swoich emocji.

Kiedy czujemy coś nowego, jest to naprawdę dziwne. To coś w stylu: „Co to do cholery jest za nowe uczucie, którego doświadczam?” Nie wiemy, co z tym zrobić. A jeśli nie wiemy, co robić, wpadamy w frustrację i strach – to nie pomaga nam radzić sobie z emocjami.

Aby poczuć nasze uczucia, najpierw musimy je zrozumieć. Emocje to ważna informacja.

Na przykład smutek mówi nam, że straciliśmy coś dla nas cennego. Strach jest ważny dla naszego przetrwania – pomaga nam walczyć lub uciekać, gdy pojawia się niebezpieczeństwo, co pomaga nam przetrwać. Złość pojawia się, gdy nasze cele są blokowane. Poczucie winy pomaga nam zmienić nasze zachowanie – czujemy się winni, gdy zrobiliśmy coś złego. Poczucie winy mówi nam, że zrobiliśmy coś, co nam nie odpowiada, to pomaga nam się zmienić. Weźmy przykład ściągania na teście. Jeśli cenię szczerość, ale ściągam na teście, prawdopodobnie poczuję się winny. Poczucie winy mówi mi, że zrobiłem coś, co naruszyło moje wartości. Ponieważ mam poczucie winy, rzadziej będę ściągać na teście w przyszłości. Bez poczucia winy mógłbym dalej robić niepotrzebne rzeczy. Poczucie winy jest niewygodne, ale pomaga mi zmienić moje zachowanie na lepsze.

Jeśli zignorujemy nasze uczucia, przegapimy istotne informacje.

Zauważenie naszych uczuć i tego, co nam mówią, pokazuje nam szerszy obraz. Może pomóc złagodzić emocje i sprawić, że będą znośne. Może pomóc nam skierować nas w stronę zachowań, które uczynią nasze życie lepszym.

Uczucia są powiązane z myślami, doznaniami fizycznymi, pragnieniami i zachowaniami.

Zauważenie naszych uczuć i tego, co nam mówią, pokazuje nam szerszy obraz. Może pomóc złagodzić emocje i sprawić, że będą znośne. Może pomóc nam skierować nas w stronę zachowań, które uczynią nasze życie lepszym.

Emocje nie pojawiają się w próżni. Emocje są powiązane z wieloma innymi myślami (o tym, co myślimy), fizycznymi odczuciami w naszym ciele, popędami (chęcią zrobienia czegoś) i zachowaniami (co robimy).

Dla każdej emocji, którą odczuwamy, istnieje jakieś zdarzenie wywołujące ją.

Sposób, w jaki myślimy o tym wydarzeniu, wpływa na emocje, jakie odczuwamy. Jeśli widzę po drugiej stronie ulicy przyjaciela, który do mnie nie macha, i myślę: „Och, on mnie nie widział”, to zupełnie co innego niż myślenie „Wow, nie mogę uwierzyć, że on do mnie nie pomachał” . Pewnie celowo mnie ignorował. Wydarzenie wywołujące jest takie samo – przyjaciel do mnie nie macha – ale sposób, w jaki myślę o tym wydarzeniu, zmienia moje samopoczucie.

W pierwszym scenariuszu mogę poczuć pewne rozczarowanie. W drugim scenariuszu prawdopodobnie poczuję się smutna, zła i odrzucona. Ponieważ w drugim scenariuszu odczuwam naprawdę silne emocje, chętniej zareagowałabym pod wpływem tych uczuć, niż poczułabym się trochę zawiedziona i kontynuowała swój dzień.

Emocje odczuwamy również w naszym ciele. Kiedy czujemy złość, możemy poczuć gorąco na twarzy, a nasze mięśnie się napinają. Kiedy odczuwamy niepokój, możemy odczuwać ucisk w żołądku lub mieć mdłości. Ważne jest, aby rozpoznać, kiedy nasze emocje wyrażają się w naszym ciele, abyśmy mogli ich wysłuchać.

Emocjom tym towarzyszy również chęć zrobienia czegoś. Kiedy czujemy niepokój lub wstyd, mamy potrzebę ukrycia się, uniknięcia lub ucieczki. Kiedy czujemy złość, możemy mieć chęć ataku. Te pragnienia czasami pojawiają się tak szybko, że działamy, zanim pomyślimy. Zrozumienie tych pragnień jest kluczowym krokiem w lepszym zrozumieniu naszych emocji i zmianie naszego zachowania.

Przykład: Wczoraj miałam rozdzierającą migrenę połączoną z nudnościami. Poprosiłam męża, żeby zszedł na dół i przyniósł mi leki na nudności, bo ledwo mogłam otworzyć oczy. Policzyłam w myślach do pięciu, a on nadal się nie ruszał. Poczułam, jak gorąco wzbiera mi w piersi. Pomyślałam: „Dlaczego nie może po prostu pójść, kiedy go poproszę? Czy on nie widzi, że cierpię potworny ból? Miałam ochotę nakrzyczeć na niego, żeby natychmiast zszedł na dół i przyniósł lekarstwa!

Ale pisałam ten artykuł i zauważyłam, że moje uczucia były na pierwszym planie. Zauważyłam doznania fizyczne, co było wskazówką do zadania sobie pytania: „Co czuję?” Zauważyłam, że odczuwam złość. Bo wiem, że złość pojawia się, gdy bramka zostaje zablokowana, w mojej głowie zapala się żarówka. Udało mi się powiedzieć: „Och, wow, to logiczne, że jestem zła, ponieważ mój cel, jakim jest zdobycie leku na nudności, został zablokowany. To nie dzieje się tak szybko, jak bym tego chciała.

Zgadnij co się stało? Poczułam, że mój gniew słabnie. Zrobiłam pauzę i udało mi się zrozumieć moje emocje. Pauza dała mi wystarczająco dużo czasu, aby spokojnie podejść do sytuacji.

Gdyby nie ta pauza, prawdopodobnie nakrzyczałabym na męża za to, że nie wstał wystarczająco szybko. W ciągu pięciu sekund, kiedy zrobiłam pauzę i sprawdziłam emocje, on wstał i wziął lekarstwo przeciwbólowe. Uniknięto walki. Problem rozwiązany.

Jeśli rozumiemy emocje, możemy je zmienić. Bez tej wiedzy jesteśmy bezsilni.

Nie powinieneś selektywnie blokować negatywnych uczuć.

Kiedy większość ludzi myśli o emocjach, myśli o tych niewygodnych emocjach. Ale są też pozytywne emocje. Cała gama uczuć obejmuje radość, dumę, szczęście, wdzięczność i miłość.

Kiedyś myślałam, że ignorowanie swoich uczuć nie ma żadnych wad. Nie zdawałam sobie sprawy, że ta strategia blokuje także pozytywne emocje.

Tłumienie pozytywnych emocji uniemożliwia nam odczuwanie radości, spełnienia i empatii. Uniemożliwia nam nawiązanie znaczących kontaktów z innymi.

Być może uda ci się uśmierzyć ból, ale znieczulenie go prowadzi do mniej radosnego i mniej spełnionego życia.

Kiedy myślisz o swoim życiu, czy chcesz, żeby cię zapamiętano za to, że po prostu wykonywałeś wszystkie czynności? A może chcesz doświadczyć wszystkich wzlotów, jakie życie ma do zaoferowania?

Nie warto prowadzić życia pozbawionego radości, aby uniknąć odczuwania bólu.

Naucz się wreszcie radzić sobie z emocjami.

Odczuwanie emocji jest trudne dla każdego człowieka. Ale odczuwanie emocji nie musi być przerażające. To może być wzmacniające.

Nie uciekaj od swoich emocji. Kiedy coś poczujesz, zadaj sobie pytanie: „Co teraz czuję?” i nazwij to. Zapytaj: „Jakie informacje przekazuje mi ta emocja?”

Zamelduj się sam. Zwróć uwagę, jakie myśli pojawiają się wraz z daną emocją. Zobacz, gdzie czujesz tę emocję w swoim ciele. Zrób inwentarz.

Wykorzystaj te informacje, aby pomogły Ci w podjęciu decyzji, które są dla Ciebie znaczące.

Kiedy uzbroisz się w informacje, możesz być przygotowany. Świadomość tego, jak się czujesz i dlaczego tak się czujesz, usuwa strach. Może złagodzić emocje i sprawić, że będą znośne.

Ale emocje nie muszą być po prostu znośne. Doświadczanie emocji czyni nas ludźmi. Poza tym nie różnimy się od androidów.

Ogarnij swoje emocje. Świętuj je. Zrozum je i wykorzystaj, aby stworzyć radosne i bardziej spełnione życie.

Written by Dr. Marina Harris
Licensed Psychologist, CEO, and Mental Performance Consultant | Achieve the calm you deserve | https://linktr.ee/drmarinaharris

Zachęcam WAS, abyście po prostu BYLI w tej chwili i doświadczali przygody w pełni. Spróbujcie więcej uśmiechu, wolności, rozluźnijcie napięcia i uspokójcie myśli.

CEZARY WERESZCZYŃSKI

Bądźmy

w kontakcie

trener@szkolenienarciarskie.pl

723 897 862

Wrocław, Kraków

FORMULARZ

Contact Form Demo (#3)

© kolorowagrafika.pl